De opvang van vluchtelingen is voor veel mensen een gevoelig onderwerp. Om die reden wil het college van B&W proberen draagvlak te creëren voor de te maken keuzes bij deze opvang. Dit draagvlak moet vorm krijgen door middel van een enquête onder de inwoners. Teneinde goede input te krijgen voor de formulering van de vragen die aan de inwoners worden voorgelegd werd de gemeenteraad gevraagd een aantal richtinggevende uitspraken te doen. Een aanzet hiertoe werd gegeven in de vergadering van de commissie Samenleving van 27 augustus. Hier werd over zeven onderwerpen gesproken aan de hand van stellingen.
Nieuws
Bewoners zijn aan zet als het gaat om de opvang van vluchtelingen.
Zeven onderwerpen
De gemeenteraad moet het laatste woord hebben.
Voor de DGG is het belangrijk dat de opvang op een voor de vluchtelingen menselijke en voor de omgeving maatschappelijk verantwoorde manier wordt georganiseerd. Dit om te voldoen aan de wettelijke opgave die bij onze gemeente wordt neergelegd met betrekking tot de opvang van vluchtelingen, statushouders en Oekraïense vluchtelingen.
De DGG gaat akkoord met de bevoegdheid van het college om binnen het gestelde beleidskader keuzes te maken, maar is van mening dat er niet meer inspanningen moeten worden verricht met betrekking tot de opvang van vluchtelingen dan er van bovenaf worden opgelegd. Dat zijn we verplicht te doen en verder niets. We willen niet het beste jongetje van de klas zijn. De DGG gaat niet akkoord met de voorgestelde spreiding van opvangplekken over Geldrop en Mierlo. Deze moeten niet in een percentage van 75-25% over Geldrop en Mierlo verspreid worden, maar daar worden gerealiseerd waar er plaats voor is en er beschikbare ruimte voor vrijkomt. Tenslotte vindt de DGG dat uiteindelijk de definitieve locaties door de gemeenteraad vastgesteld moeten worden na een voorstel door het college van B&W. De gemeenteraad vertegenwoordigt de bevolking dus moeten zij het laatste woord hebben.
Niet meer dan waar we toe verplicht zijn.
De DGG is van mening dat we als gemeente moeten voldoen aan de geldende Spreidingswet, die ons verplicht 231 asielzoekers te huisvesten. Maar de DGG gaat niet akkoord met het voorstel om in het buitengebied binnen Geldrop-Mierlo een grote opvanglocatie voor 300 personen te realiseren die dan door het COA gerund wordt. En al zeker niet voor een periode van minimaal 10 jaar, gezien de reële kans dat de huidige spreidingswet door het nieuwe kabinet van tafel gehaald wordt. De DGG stelt voor om in overleg met enkele regiogemeenten een centrale plek te realiseren binnen de regio waar elk van de deelnemende gemeenten een deel van de aan haar toegewezen vluchtelingen onderbrengt. Mochten er op termijn toch meer vluchtelingen komen, dan vindt de DGG dat er in Geldrop-Mierlo hooguit een kleinschalige satellietlocatie kan komen.
De DGG staat positief tegenover de opvang van alleenreizende minderjarige vreemdelingen op een locatie met 50 tot 80 plekken, zoals die op dit moment geregeld is in de Akert. Dat gaat op dit moment redelijk goed. Als de Akert locatie niet meer beschikbaar is, kan er een andere opvangplek komen, waarbij gegarandeerd kan worden dat deze jongeren in een sociale omgeving terechtkomen en waar ook ruimte is voor deelname aan het maatschappelijke verkeer. Lukt dit niet dan eindigt de opvang.
Inwoners hebben evenveel recht op een woning als statushouders.
Statushouders hebben recht op een woning in de hen toegewezen gemeente. Daar ontkomen we niet aan. Daar kan de DGG het alleen mee eens zijn. Een tussenvoorziening voor statushouders die aan Geldrop-Mierlo zijn toegewezen en die wachten op een woning op één locatie met 20 plekken, zoals die door het college voorgesteld wordt, heeft voor de DGG niet de voorkeur. De DGG is van mening dat het beter is om dit regionaal op te lossen zoals dat nu gebeurt in de Buitenjan in Veldhoven. Echter, vanuit het oogpunt van integratie (de statushouders moeten nu eenmaal zo snel mogelijk integreren in de gemeente) gaat indien nodig de voorkeur uit naar een of meerdere kleine tussenvoorzieningen in onze de gemeente. Deze zouden dan kleiner moeten worden dan een locatie met 20 plekken bijvoorbeeld 5 plekken, om mogelijke maatschappelijke problemen in de omgeving te voorkomen en te zorgen voor een betere integratie in de buurt.
Bij de huisvesting van statushouders moeten we onze eigen inwoners zeker niet uit het oog verliezen. Dat betekent dat maar een deel van de vrijkomende woningen kan worden toegewezen aan statushouders. Als er krapte is op de lokale woningmarkt dan geldt dat ook voor statushouders.
Beleid door de ogen van de inwoners.
Het college wil de inwoners gaan raadplegen over het beleid rond de opvang van vluchtelingen en statushouders. De DGG is van mening dat de insteek voor participatie raadplegend moet zijn. Mensen kunnen meedenken over de mogelijkheden en onmogelijkheden van locaties, de omvang en de bezetting hiervan, maar het uiteindelijke besluit moet bij de gemeenteraad komen te liggen. De manier van raadpleging moet nog eens goed onder de loep genomen worden. Om een representatieve afspiegeling van de inwoners te krijgen en dus van hetgeen onze inwoners vinden, moet de raadpleging laagdrempelig georganiseerd worden, bijvoorbeeld door een openbare, door de gemeente aangestuurde enquête. Het college wil nu gebruik maken van Tip Geldrop-Mierlo. Dat ziet de DGG als hoogdrempelige commerciële methode omdat mensen van tevoren eerst een aantal mogelijk gevoelige privégegevens moeten invullen voor ze deel kunnen nemen. Deze gegevens komen te liggen bij een externe partij. Dat kan niet de bedoeling zijn. Daar zullen veel mensen niet toe bereid zijn, vrezen wij en dat geeft een resultaat dat niet de mening van alle inwoners weergeeft. DGG hecht veel waarde aan de mening van de inwoners. Daarom heeft de DGG ook een laagdrempelig burgerpanel. De DGG zal te zijner tijd de vragen van de gemeente overnemen in haar burgerpanel waaraan iedereen laagdrempelig kan deelnemen. Ook de opvang van vluchtelingen en statushouders moeten we bezien door de ogen van onze inwoners.